Måndag 23 oktober – Den svenska skogens ekologiska situation efter 60 år med kalhyggesskogsbruk.

Skogen i Sverige har påverkats av människan under tusentals år, särskilt i den södra halvan har förändringarna från naturskog till åkermarkslandskap gjorts för mycket länge sedan. Men den boreala skogen har aldrig varit så hårt utsatt för omformandet från naturskogslandskap till industrilandskap som de senaste 60 åren, vilket beror på det storindustriella kalhyggesbruket. Sverige som vill vara en förebild i världen när det kommer till miljöfrågan, är när det gäller skogen och dess ekosystem i själva verket ett avskräckande exempel på hur man inte ska bedriva skogsbruk.

Sebastian Kirppu, skogsbiolog, har under de senaste 25 åren jobbat med och engagerat sig för skogens ekosystem, framför allt barrnaturskogen. Han har inventerat skogar och hotade arter samt varit sommarpratare (2014) och var med i SVT:s vetenskapsserie ”Slaget om Skogen”

Tid: 18.00 – 19.30.
Plats: Hörsalen, Västerås Stadsbibliotek, Biskopsgatan 1.
Kontakt: Bertil Svensson, 073-641 27 44.
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Västerås, Studiefrämjandet Västmanland, Skydda skogen.