Välkommen på slåttergille och visning av Badelunda skolträdgård den 19 september

År 2016 ville man skapa en äng och slutade klippa en bit av den stora gräsmattan vid Badelunda kyrkskola. Sedan låg ”ängen” i träda och började växa igen, tills den slogs i september 2020. Detta utvecklades till en del i kampanjen Biologisk Mångfald i staden som startade våren 2021. Drivande är Hembygdsföreningen, Naturskyddsföreningen, Studiefrämjandet och Studieförbundet vuxenskolan. På platsen har nu en äng, en syrenberså, en sandbädd, en liten damm och ett litet rullstensröse kommit till. Välkomna hit att beskåda, och få inspiration, när du vill!

Mer information om projektet finns här:  Historien om Poängen – pdf

Varmt välkommen söndagen den 19 september. Då blir det slåttergille samt vernissage av nya Badelunda skolträdgård! Vi samlas kl 10.00 och håller på tills vi tröttnar. De intresserade får slå ängen Poängen med lie. Vi kommer även att faga fint i omgivningarna. Verktyg finns, om du inte vill visa upp din favorit förstås. Det bjuds på fläderblomslemonad och körsbärsdricka. Ta gärna med matsäck.