Digital konferens om stadens gröna ytor – 20 maj kl 13.00

Vi vänder oss till dig som arbetar med, eller beslutar om grönytor. Konferensen tar upp biologisk mångfald, artrika grönytor och hur pollinatörer kan gynnas.
Vad kan du göra för att gynna biologisk mångfald? Hur skapar vi artrika grönytor? Hur gynnas pollinatörer? Konferensen, som är kostnadsfri, arrangeras av Naturskyddsföreningen i Västerås, Naturskyddsföreningens rikskansli, Studiefrämjandet och Västerås stad. Anmäl dig senast 18 maj till: vasteras@studieframjandet.se. Ange ”Kretskonferens 20 maj del 1” i ämnesraden. Du får länken till konferensen dagen innan konferensen.
Program:
12.45 – 13.00 Incheckning
13.00 – 13.05 Välkommen!
13.05 – 13.10 Kartläggning av grönytor i Västerås. Bengt Jönsson, ordförande Naturskyddsföreningen i Västerås
13.10 – 13.40 Operation: Rädda Bina – bivänliga kommuner. Isak Isaksson, biolog och sakkunnig Naturskyddsföreningens rikskansli
13.40 – 13.45 Kort bensträckare
13.45 – 14.10 Grön infrastruktur för pollinerande insekter i tätorten. Kerstin Isaksson, biolog Västerås stad – Teknik- och fastighetsförvaltningen
14.10 – 14.25 Fikapaus
14.30 – 15.10 Invasiva arter. David Söderblom Tay, biolog Västerås stad – Teknik-och fastighetsförvaltning
15.10 – 15.55 Artrika vägkanter Ebba Werner, biolog och Årets pollinatör 2020 Naturskyddsföreningen Halmstad
15.55 – 16.00 Sammanfattning med Bengt Jönsson