Klimatvandring – sön 11 augusti

Klimatvandring utefter Svartån, Västerås
Naturskyddsföreningen i Västerås bjuder in till en vandring från Vasaparken till Billsta.
Varför: Vi samlar vandrade kilometer i hela landet som ett uttryck för vår vilja att Sverige ska bli mer beslutsamt gällande klimatet.
När: Samling Vasaparken 11/8 kl. 10.00
Hur: Vandringen är ca 5 km lång eller 10 km om man går fram och tillbaka. Ta gärna buss eller cykel till Vasaparken. Buss nr. 21 och 6 går från Billsta och tillbaka till centrum om man nöjer sig med 5 km vandring. Bussarna går 4–5 gånger per timme.
Medtag: En härlig matsäck och någonting att sitta på.
Avrundning: Innan vi skiljs åt hjälps vi åt att registrera våra respektive vandrade km på hemsidan klimatvandra.se
Vandringsvärdar och anmälan:
Kerstin Gustavsson: gustavsson.kerstin.c@gmail.com
Alexander Franzén: alexfranzen75@hotmail.com
Maila oss för att tala om att du kommer eller om du har frågor.

Lördag 10 och söndag 25 augusti. Lieslåtter på Vallby friluftsmuseum.

I augusti är det dags att slå och hässja höet på ängen. Liar och högafflar mm. finns, men ta gärna med en egen favorit om du har någon. Glöm inte att ta med fika/matsäck.

Tid: 10.00 -15.00.
Anmälan: Om du har tid att hjälpa till en längre stund så får du gärna anmäla dig till: anmalan.nf.vasteras@gmail.com Ange Slåtter på Vallby i ämnesraden.
Plats: Vallby friluftsmuseum, norra delen, se skyltar från Lanthandeln.
Ledare: Ulla Fåhraeus, Museibonde, Bertil Svensson, Naturskyddsföreningen.
Kontakt: Bertil Svensson 073-641 27 44.
Arrangörer: Naturskyddsföreningen i Västerås, Vallby friluftsmuseum, Studiefrämjandet Västmanland.

Augusti-september. Fladdermusspaning.

Vid två till tre tillfällen under augusti-september besöker vi några intressanta områden i närheten av Västerås där vi spanar efter fladdermöss och lyssnar på dem med hjälp av fladdermusdetektorer. Vi pratar om de olika arterna, deras habitat, beteenden, hot, med mera. För att passa in lämpligt väder när fladdermössen är aktiva, måste du anmäla dig senast 10 augusti. Därefter återkommer vi med några dagars framförhållning med datum, tid och samlingsplats. Medtag lampa (för att se vart vi går), varma kläder (ofta sakta gång eller stillastående lyssnande) och lite fika. Du behöver inte ha en egen fladdermusdetektor för att delta.

Tid: Ca kl. 20.00-23.00.
Kontakt: Bertil Svensson 073-641 27 44.
Anmälan senast 10 augusti till: anmalan.nf.vasteras@gmail.com Ange Fladdermusspaning i ämnesraden.
Arrangör: Naturskyddsföreningen Västerås, Batlife Sweden, Studiefrämjandet Västmanland

Onsdag 31 juli. Vandring med tema invasiva främmande arter.

Zsombor Károlyi, naturvårdshandläggare på Länsstyrelsen, guidar oss bland invasiva arter och berättar om deras egenheter och hur de ska bekämpas.

Tid: 18.00 – 20.00.
Plats: Hökåsen. Samling vid Knektgården, Badelundavägen 2, Västerås. Buss 21 stannar vid affären, hållplats Badelundavägen.
Kontakt: Berit Karlsson 070-663 15 60.
Arrangörer: Naturskyddsföreningen i Västerås, Studiefrämjandet Uppsala Västmanland.

Under maj-augusti inventerar vi ängen på Vallby.

Vid några tillfällen kommer vi att inventera vilka olika arter som finns på ängen. I första hand kommer vi att inventera kärlväxter. Inga förkunskaper behövs, men om du har kunskaper om någon speciell artgrupp och kan bidra till inventeringen av denna artgrupp får du gärna ange det i din anmälan. När du anmält dig så meddelar vi datum och tider när vi inventerar några dagar i
förväg.

Anmälan till: anmalan.nf.vasteras@gmail.com Ange Inventering i ämnesraden.
Plats: Vallby friluftsmuseum, norra delen, se skyltar från Lanthandeln.
Ledare: Bengt Stridh, Botaniska föreningen i Västmanlands län, Bertil Svensson, NF, Ulla Fåhraeus, Museibonde.
Kontakt: Bengt Stridh 070-532 30 67.
Arrangörer: Botaniska Föreningen, Naturskyddsföreningen i Västerås, Vallby friluftsmuseum, Studiefrämjandet Västmanland.

Bioblitz 8 juni – Salakalken

Vi genomför Bioblitz Västmanland för tredje året i rad! Denna gång undersöker vi den biologiska mångfalden i Salakalken, som ligger mitt i området av Sala Silvergruva.

Under en BioBlitz undersöks ett begränsat områdes växt- och djurliv under en begränsad tid. En heldag fylld med guidade turer och aktiviteter med fokus på den biologiska mångfalden. Fri entré och aktiviteterna passar hela familjen så packa en picknickkorg och häng med oss! Alla är välkomna och du är med hur stor eller liten del av dagen du vill. Du behöver ingen erfarenhet – arrangörerna är dagens experter!

Program -guidade turer

10:00 Fågelvandring
11:15 Vattenhåvning och trollsländestudier
12.30 Blommor och humlor
13:45 Fjäril- och insektsvandring
15:00 Sala Silvergruva – kulturvandring (ovanjord)
16:00 Mingel med oss arrangörer – passa på att fråga experterna!
16.30 Paus
22:00 Fladdermusvandring

Aktiviteter under dagen för barn och vuxna

• Fråga experten om arter – ta gärna med en bild på en art som du undrar över!
  • Kom och prova tubkikare, kikare och ställ frågor om fåglar
  • Naturfalken -Quiz. Lär dig mer om arter och sätt dina naturkunskaper på prova. För alla åldrar.
  • Gör enkla bihotell av bambupinnar
  • Insektsfångst i fällor. Skalbaggar i fallfällor – se och studera och sedan släppa ut i naturen igen.
  • Växtbingo
  • Utställning av mossor och lavar
  • Lär dig mer om svampar
  • Möjlighet att få veta mer om – Friluftsliv, allemansrätten, invasiva arter, pollinatörer, biologisk mångfald

Du hittar mer information här: https://www.studieframjandet.se/vastmanlands-lan/gustav-arrangemang/kalenderhandelser/2024/juni/bioblitz-vastmanland-8-juni-2024-salakalken/

Ons 22 maj – Besök i Malmabergs matskog

Vi uppvaktar Biologiska mångfaldens dag!

Den tidigare gräsmattan är nu ett paradis både för människor och djur. Ängsväxter lockar pollinerare, det finns något som blommar från tidig vår till sen höst och träd och buskar med ätbara frukter lockar människor. Man har även anlagt sittplatser och lekplatser. Gångarna är tillgänglighetsanpassade. Skogvaktare Jörgen Gustafsson och Sara Ellström, landskapsingenjör, guidar oss genom matskogen och berättar
dess historia.
Tid: 18.00 – ca 20.00
Plats: Björskogsgatan, mittemot Malmabergsskolan.
Kontakt: Berit Karlsson 070-663 15 60
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Västerås, Studiefrämjandet Uppsala Västmanland.

Sön 19 maj – Bi-aktiviteter för barn och vuxna på Vallby Friluftsmuseum

Naturskyddsföreningen och Västerås Trädgårdssällskap uppmärksammar Biologiska mångfaldens dag. Kom och tillverka bihotell och gå en bivänlig tipspromenad. Du kan även rita/måla bin, humlor och blommor. Vi tillhandahåller material.
Tid: 11.00 – 15.00
Plats: Torget, Vallby Friluftsmuseum.
Kontakt: Berit Karlsson 070-663 15 60
Arrangörer: Naturskyddsföreningen i Västerås, Vallby Friluftsmuseum, Studiefrämjandet Uppsala Västmanland.