Introduktion till floraväktarna – sön 22 maj

Den biologiska mångfaldens dag, instiftad av FN. För dig som vill hjälpa till med miljöövervakning. För att kunna bevara våra hotade växter krävs att man har aktuell kunskap om var arterna finns och om de ökar eller minskar. Floraväkteriet innebär att kända växtplatser för hotade arter besöks regelbundet. Vid varje besök räknas hur många exemplar som finns av arten. Man noterar också eventuella hot mot växtplatsen eller växten. Kunskapen om arternas tillstånd används på många olika sätt i naturvårdsarbetet. Under turen visas hur floraväkteriet går till vid växtplatser för rödlistade arter och du får möjlighet att hjälpa till.

Kläder efter väder, ta med fika. Om du har, ta även med lupp eller förstoringsglas.
Tid: 10.00 och beräkna ca 2 timmar.
Plats: Parkeringen vändplanen Södra Björnön.
Kontakt: Gunnar Rosén 076-787 85 98.
Ledare: Bengt Stridh från Botaniska föreningen i Västmanland och Gunnar Rosén.
Ingen anmälan.
Arrangör: Naturskyddsföreningen, Botaniska föreningen i Västmanland, Studiefrämjandet