Klimatdemonstration i Västerås resumé!

Tack alla som slöt upp till tåget, samt till dom som medverkade från scen!

Runt 70 personer slöt upp till demonstrationståget vilket med banderoll, skyltar och sång efter en kort vandring stannade vid scenen på Sigmatorget. Här blev sång av Ulf Fernqvist samt tal av Charlott Ristikartano (Omställning Västerås), A Teljebäck (S), E Unell (M), Amanda Agestav (KD), Magnus Edström (Mp) , Harri Åman (V) samt avslutning av B Jönsson (Naturskyddsföreningen).

Med olika angreppspunkter tog man upp klimatfrågans betydelse och vikten av ett bindande klimatavtal i Paris, för att trygga mänsklighetens livsförutsättningar här på jorden.

Ett ambitiöst klimatarbete lokalt i Västerås är oerhört viktigt. Då kan vi inspirera andra samtidigt som vi minskar våra utsläpp.

Vi vill se denna demonstration som ett avstamp för en stark klimatrörelse i Västerås. Det folkliga trycket är avgörande för att nå hela vägen fram till ett fossilfritt Västerås och en fossilfri värld!

PÅVERKA POLITIKEN INFÖR PARIS flygblad
Nätverket Omställning Västerås där Naturskyddsföreningen är med.
www.klimatsverige.se